maandag 11 februari 2013

Makkelijke muts


Een makkelijke muts:

Ik heb twee garens gebruikt. Katia capri katoen( mintkleur) en een scheepjeswol roma in een violetkleur, dat is de kleur van de jas van mijn dochter. Ik was van beide ongeveer een halve bol nodig.
Breinaald nr 5 ( kan heel goed met rondbreinaald, maar die heb ik niet)


Meet hoofdomtrek.
Vertaal dit naar aantal steken dat je moet breien( brei proefstukje en kijk hoeveel steken je nodig bent op 10 cm). Echt doen hoor, ik ben erg makkelijk daarin met als gevolg dat ik vroeger veel weer overnieuw moest doen. Bedenk : als je je goed voorbereid bent, bespaart je dat later een hoop tijd en frustratie.

BOORD : Zet het aantal steken op en brei 1recht, 1av tot ongeveer 5 cm of zover als dat je het mooi vindt, doe dit met een pen kleiner als dat je straks gaat breien( ik was het vergeten, maar het is wel mooier)

Daarna ga je verder in tricotsteek. Op het internet staan een heleboel tutorials, dus ik denk dat het niet nodig is dat ik dat ook nog doe( nooit iets doen, wat anderen beter kunnen) . Ik vindt het trouwens geweldig dat al die mensen zoveel tijd hebben besteedt aan deze tutorials, chapeau! Als ik iets wil weten dan kijk ik altijd even bij Wieke van Keulen of bij Elizabeth van busybessy .

Elke tien pennen heb ik elke tien steken, 1 steek geminderd
Brei tot gewenste hoogte. Bij mij kwam echt alles precies goed uit( vandaar makkelijke muts)
De laatste steken, kant je af en door deze steken trek je een draad . De zijkanten van je breiwerk zet je aan elkaar. ( zie hiervoor ook tutorials op internet. ). Daarna trek je de draad die je door je steken getrokken hebt, strak en daarmee sluit je je muts. Hier komt straks de sneeuwbal
Daarna heb ik met een beetje poezelige witte wol (volgens mij was deze van phildar) een sneeuwbal gemaakt.
Je kan dit natuurlijk met een pompon doen, maar ik had nog een boek in de kast liggen met gehaakte bloempatronen, en ik wilde dat wel eens uitproberen. Dus ik heb een patroontje uitgezocht, volgens mij was het voor een chrysant. Helaas kwam uit dat patroontje een hele rare sneeuwbal , ik snapte het waarschijnlijk niet. Dus ben ik zelf aan de slag gegaan, kan je gewoon doen hoor, het gaat erom dat je de essentie van een maaksel begrijpt.
Dus hier volgt mijn bedenksel: 4 lossen haken en dit sluiten, dan haak je in de eerste losse een aantal lossen, zoveel als je dat als je ze als je ze dubbel vouwt , mooi vindt. Dit zijn dan eigenlijk de blaadjes van de "chrysant" . Ik heb volgens mij 14 lossen gemaakt, zodat de hoogte van de sneeuwbal 7 lossen hoog is. Met een losse zet je de laatste losse weer vast op de ring die je gevormd hebt, zo krijg je vier blaadjes. Daarna ben ik rond gegaan met hetzelfde te doen in gewoon elk steek (draadje) die ik te pakken kon krijgen. Je moet een beetje letten op het verdelen zodat het mooi rond wordt. Je gaat hiermee net zolang door totdat je zelf denkt dat het mooi is. Het zijn gewoon allemaal lossen bij elkaar gebonden, dus je bent erg vrij in de uitvoering en je kan eigenlijk niets fout doen.

Deze sneeuwbal zet je vast op de muts, ik gebruik daarvoor altijd de afhechtdraden en leg een paar stevige knopen. De rest werk je met een borduurnaald weg. En dat was alles! Makkelijk of niet?!

Oja, ik heb er nog een stukje witte fleece ingezet, 10cm hoog en zo breed al jouw muts is. Dit vouw je met de goede kanten op elkaar. En sluit je tot een ring, je kan het met de hand doen ,maar ik heb de naaimachine gebruikt. Daarna zet je dit met onzichtbare steekjes op de muts vast. Goede kant natuurlijk naar buiten.
Ik heb het als volgt gedaan. Ik heb de fleece met spelden op de binnenkant van de boord vast gezet, waarbij ik al meteen een omslagje van de fleece meenam, zodat ik het alleen nog maar met naald en draad hoefde vast te naaien. Gebruik een goede scherpe naaldpunt, want fleece is stevig spul.
Daarna heb ik de fleece aan de binnenkant van de muts vastgespeld, ook met een klein omslagje, en zette die met een nette steek vast.
Dat met de hand doen, vond ik vroeger altijd vreselijk en als het echt niet met de naaimachine kon, dan keek ik altijd mijn moeder lief aan. Pas geleden heb ik een quilt, met de hand afgebiest, ik dacht echt dat het een klerekarwei zou worden, maar tot mijn verbazing merkte ik, dat ik het leuk vond en dat het best wel meeviel, qua tijd. Ik vond het zelfs heel erg rustgevend om te doen. Gek hè?!

Nou,ik hoop dat je gezien hebt, hoe gemakkelijk het is, dus.....


Mutsige groeten,

Mariet

PS ....en dit is het resultaat.....











Geen opmerkingen:

Een reactie posten